Αρχές σχεδιασμού ειδικών κτιρίων
Η βασική έννοια του σχεδιασμού ειδικών κτιρίων για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθορίζει το «αρχές σχεδιασμού χωρίς αποκλεισμούς» που πρέπει να διέπουν κάθε έργο, λαμβάνοντας υπόψη μελέτες παρόμοιων ιδρυμάτων που έχουν εφαρμοσθεί στην πράξη. Ελκυστικά, προσιτά σχολικά κτίρια, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά και τους νέους με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες. Ο σχεδιασμός σχολείου χωρίς αποκλεισμούς ξεπερνά την θεωρία ενός μοντέλου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για όλους τους χρήστες και την άρση των εμποδίων που θα μπορούσαν να κάνουν απαγορευτική την πρόσβαση στα παιδιά, το προσωπικό ή και τους επισκέπτες . Οι αρχές σχεδιασμού καθορίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά που συντελούν στην επίτευξη του αποκλειστικού περιβάλλοντος για συγκεκριμένες περιπτώσεις, που θα λαμβάνει υπόψη:
• Πρόσβαση
Ένα προσβάσιμο περιβάλλον βοηθά τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία να συμμετέχουν στις δραστηριότητες του σχολείου μαζί με τους συμμαθητές τους. Απλή, σαφή κάτοψη, προσιτές διαδρομές κυκλοφορίας και εργονομικός σχεδιασμός.
• Χώροι
Περισσότερος χώρος ενδέχεται να απαιτηθεί - για τα παιδιά που χρησιμοποιούν βοηθήματα κινητικότητας. Μπορεί επίσης να υπάρχουν επιπλέον χώροι για την προσωπική φροντίδα και θεραπεία, καθώς και επιπλέον αποθηκευτικός χώρος για τα βοηθήματα ασκήσεων, απασχόλησης, επικοινωνίας και διδασκαλίας.
• Ευαισθητοποίησης των αισθήσεων
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη πολύ προσεκτικά τα θέματα που αφορούν την ακουστική, την οπτική αντίθεση, τα επίπεδα των ερεθισμάτων και τη χρήση του χρώματος, του φωτός, του ήχου και την υφή των επιφανειών.
• Ενίσχυση της μάθησης
Ένα καλά σχεδιασμένο περιβάλλον ενισχύει την εκπαιδευτική εμπειρία του παιδιού. Καλός σχεδιασμός μπορεί να συμβάλει στη διασφάλιση ότι οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά μπορούν να επικοινωνούν, με σαφήνεια ότι τα έπιπλα, τα εξαρτήματα, ο εξοπλισμός υποστήριξης της ιδιαίτερης διδασκαλίας και του τρόπου μάθησης, τα προσωπικά αντικείμενα και εξοπλισμός κινητικότητας είναι εύκολα προσβάσιμα.
• Ευελιξία και προσαρμοστικότητα
Το εκπαιδευτήριο πρέπει να είναι ευέλικτο στην καθημερινή χρήση και προσαρμόσιμο για την κάλυψη μελλοντικών αναγκών. Αυτό μπορεί να αφορά τον εξορθολογισμό των χώρων, ώστε η χρήση τους μπορεί να μεταβάλλεται με την πάροδο του χρόνου, με κινητά χωρίσματα, για παράδειγμα, έτσι ώστε χώροι μπορούν να διαμορφωθούν διαφορετικά.
• Υγεία και ευεξία
Η σχολική ζωή πρέπει να εξεταστεί από την πλευρά του παιδιού. Θερμική άνεση, αερισμός, ιδιαίτερη προσωπική φροντίδα, ειδική ιατρική θεραπεία και εγκαταστάσεις και αποτελεσματικό έλεγχο υγιεινής και των λοιμώξεων μπορεί να κάνει μια πραγματική διαφορά στην υγεία τους και την ευημερία.
• Προστασία και ασφάλεια
Όλα τα παιδιά πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς, με την υποστήριξη στην πορεία τους προς την ανεξαρτησία. Πρέπει να δημιουργηθούν ζώνες ανάλογα με τις διάφορες λειτουργίες εκπαίδευσης και θεραπείας, για την ασφάλεια των παιδιών και την αποτροπή ανεξέλεγκτης εισόδου και εξόδου.
• Αειφορία
Ο σχεδιασμός υψηλής ποιότητας, βιώσιμης και πρακτικής λύσης είναι ζωτικής σημασίας. Μπορεί να επηρεάσει την κοινωνική συνοχή, να εξασφαλίσει την αξιοποίηση των χρημάτων και να ελαχιστοποιήσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη του ιδρύματος.